Lege rekken in Delhaize en Lidl door prijzen conflict met Danone

MrOferto
Bij de supermarkten Delhaize en Lidl worden momenteel geen zuivelproducten meer geleverd van Danone. De retailers raken het niet eens met de Franse voedingsgigant over prijsverhogingen.
Lege rekken in Delhaize en Lidl door prijzen conflict met Danone

Delhaize

In de winkels van Delhaize hangen affiches die zeggen dat door moeilijke onderhandelingen, meerdere producten tijdelijk niet beschikbaar zijn. Dit komt doordat er een conflict over de prijzen is. Danone heeft prijsverhogingen voorgesteld die onaanvaardbaar zijn.

De leverancier kan zijn verhoogde kosten niet volledig doorrekenen aan de klant. Ze hebben een maatschappelijke rol om producten betaalbaar te houden. Danone zou substantieel meer vragen dan andere leveranciers van gelijkaardige producten. Hierdoor zijn een vijftigtal zuivelproducten van Danone verdwenen uit de rekken van de Delhaize-winkels. wel zijn er genoeg alternatieven om de klanten te bedienen.

Superplus-programma

Delhaize start ook met zijn Superplus-kortingen systeem. Klanten moeten voortaan meer kopen bij de supermarktketen om recht te krijgen op een korting. De korting zal op minder producten gelden en ze kan maar oplopen tot 10 procent in plaats van 15 procent.

Tot nu toe kreeg elk lid van het Superplus-programma 5 procent korting op de producten met nutri-score A en B. Wie voor meer dan 200 euro kocht in een maand, kreeg in de volgende maand 10 procent korting op diezelfde producten. Wie voor minstens 500 euro kocht, kreeg zelfs 15 procent korting.

In sommige gevallen wordt het systeem minder voordelig. Vanaf oktober komt er een vereenvoudiging. Deze houdt in dat wie op een maand tijd aan minder dan 99 euro koopt bij Delhaize, geen korting meer krijgt. Klanten die die drempel wel halen, zullen de maand erna 10 procent korting krijgen op bepaalde producten. De korting van 15 procent voor de trouwste klanten verdwijnt.

De korting zal voortaan enkel nog gleden op gezonde producten met nutri-score A en B uit de versafdeling. Dit gaat om producten zoals brood, zuivel, vlees, fruit en groenten. Producten zoals diepvriesproducten, flessen water en frisdranken zonder suiker geeft Delhaize de korting niet langer.

Wel schrappen ze de limiet op het totale kortingsbedrag. Tot nu toe kon er maar 30 euro per maand korting worden toegekend. Om die drempel te overschrijden, moet de klant voor minstens 300 euro aan producten met nutri-score A en B kopen.

Milk products on white table with copyspace

Lidl

Ook Lidl kon nog geen akkoord bereiken met Danone. Hier is de impact minder groot omdat Lidl maar een beperkt aantal zuivelproducten van Danone in het aanbod heeft. Ze hopen dat er snel een akkoord is.

Danone zegt dat het bedrijf hard werkt om bij ongekende marktomstandigheden de impact op de consumenten zo veel mogelijk te beperken. Het zijn wel de retailers die de uiteindelijke consumentenprijs bepalen.

Hoe gaat het nu verder?

Danone voert een constructieve dialoog en ze werken nauw samen met de betrokken retailers om de leveringen zo snel mogelijk te hervatten.

Aldi bevestigd dat deze gesprekken met Danone stroef verlopen, maar vooralsnog blijven producten van het Franse concern er in de rekken liggen. Als de onderhandelingen zo blijven lopen dan bestaat de kans dat consumenten binnenkort zullen moeten kiezen voor huismerken als alternatief op de producten van Danone. Het is de rol van retailers om bij onrealistische prijsverhogingen de koopkracht van hun klanten te beschermen en die naar een realistisch niveau te trekken.

« Coca-Cola trekt de prijzen op Duizenden winkeliers dreigen failliet te gaan »